علامه مصباح يزدي: برخي از خواص شرايط لازم براي اظهار نظر در مسائل روز را ندارند و گاهي تحت تأثير نزديكان قرار مي‌گيرند


یزدفردا "علامه مصباح يزدي: برخي از خواص شرايط لازم براي اظهار نظر در مسائل روز را ندارند و گاهي تحت تأثير نزديكان قرار مي‌گيرند
حضرت علامه مصباح يزدي در ديداري صميمي به سؤالات سياسي و اعتقادي تعدادي از دانشجويان بسيجي دانشگاه علم و صنعت پاسخ داد.
استاد حوزه علميه قم در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان در خصوص موضع‌گيري برخي از خواص در جريانات و حوادث اخير بر خلاف فرمايشات مقام معظم رهبري، گفت: برخي از خواص در عرصه‌هاي فقهي، سياسي و مديريتي صلاحيت اظهار نظر را نداشته و گاهي تحت تأثير دوستان و نزديكان خود قرار مي‌گيرند.
حضرت آيت الله مصباح يزدي با اشاره به اين‌كه هيچ توجيهي براي حمايت از تفكرات اين‌گونه افراد وجود ندارد، گفت: هرگاه تقابلي بين خط ولايت فقيه و اين عده از خواص پيش آمد، علاوه بر لزوم تبعيت از ولايت فقيه، بايد از رواج افكار انحرافي جلوگيري شود.
وي ادامه داد: رفتار مقام معظم رهبري در اين جريانات با توجه به مديريت كلان جامعه، همانند رفتار حضرت امام(ره) در خصوص اولين رئيس جمهور كشور بود كه با نرمي و سعه صدر برخورد كردند، تا چهره واقعي آن فرد مشخص شد و بعدها نيز اعلام كردند كه از ابتدا بااين شخص مخالف بوده‌اند.
آيت‌الله مصباح يزدي با اشاره به اين‌كه ولي فقيه با توجه به بصيرت و آگاهي خود افقي را مشاهد مي‌كند كه براي ديگران ميسر نيست، ادامه داد: رهبري از خواص بيان حقايقي را كه مي‌دانند مطالبه مي‌كنند؛ اما خودشان به خاطر حفظ مصلحت نظام نمي‌توانند همه حقايقي را كه مي‌دانند، بيان كنند و اين وظيفه خواص با بصيرت است كه زمينه را براي شناساندن اين عده به مردم آماده كنند.
حضرت علامه مصباح يزدي در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص سكوت برخي از مراجع در جريانات اخير گفت: مرجعيت در جامعه جايگاه والايي است تا جايي كه مسلمانان به دستور مرجع تقليد خود جان خود را با افتخار فدا مي كنند و اگر اين جايگاه مخدوش شود، هيچ جايگزيني ندارد.
وي با اشاره به اين‌كه منظور از مراجع تقليد، آن بزرگواراني هستند كه صلاحيت آنها براي مرجعيت اثبات شده، ادامه داد: برخي ازمراجع در فقاهت، تقوا و عدالت در حد بالايي قرار دارند؛ اما مشغله علمي آنها موجب شده كه در مسائل سياسي كه نيازمند صرف وقت زياد براي كسب تخصص است، وارد نشوند و تنها به مسائل علمي بپردازند.
وي ادامه داد: عده اي ديگر نيز در كنار فعاليت‌هاي خود با دقت و حساسيت به مسائل سياسي نيز پرداخته و با توجه به استعداد خدادادي و بصيرتشان به تحليل وقايع پرداخته و به روشن‌گري مي‌پردازند كه نتيجه فعاليت‌هاي اين مراجع با توجه به علم، تقوا و دلسوزيشان نسبت به انقلاب، مطلوب خواهد بود. اما از كساني كه فرصت بررسي مسائل سياسي را ندارند نبايد انتظار اظهار نظر يا ورود در اين‌گونه مسائل را داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبري تأكيد كرد: بايد حريمي براي مراجع قائل شد و لازم است شأن و جايگاه مرجعيت حفظ شود.
حضرت آيت الله مصباح يزدي همچنين گفت: فتنه و امتحان لازمه زندگي اين دنيا است و افراد در عرصه‌هاي فردي و اجتماعي دائما مورد امتحان قرار مي‌گيرند. بر همين اساس هر فردي با قبول شدن در يك امتحان بايد خود را براي آزمايش مشكل‌تري آماده كند و در هر مرحله براي مصون ماندن از خطاها و نيافتادن در دام فتنه بايد دست توسل به سوي خداوند قادر دراز كند.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) شناخت حقايق و خودسازي را دو ركن مهم براي عبور از امتحانات و فتنه‌ها دانست و گفت: هر كسي بايد آشنايي كافي به حكم و موضوع مسائل مبتلا به را داشته باشد؛ يعني با شناخت معارف اسلامي نسبت به حكم الهي آگاهي داشته، و با كسب بصيرت، كيفيت پياده كردن احكام را بشناسد.
وي رجوع به سخنان مقام معظم رهبري و پيروان خط فكري ايشان را يكي از راه‌هاي كسب بصيرت دانست و گفت: شگردهاي شيطان در اين زمان به قدري پيچيده است كه حتي بعضي از افراد زيرك نيز طي حوادث اخير در تشخيص خود دچار اشتباه شدند.
عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: براي مقابله با فتنه‌ها آشنايي با معارف اسلامي، ‌به تنهايي كافي نيست؛ هم‌چنان كه در جريانات اخير مشاهده شد بعضي از افراد علي‌رغم داشتن شناخت كافي نسبت به اين معارف، به وظيفه خود عمل نكردند و اين مسأله بايد درس عبرتي براي ما باشد.
وي در پايان با تأكيد بر لزوم خودسازي افزود: بايد با خودسازي و رعايت تقوا خود را براي مقابله با فريب‌هاي دنيا و دنياپرستان آماده كنيم،‌ تا در دام‌هاي شهوت‌پرستي، مال‌اندوزي و قدرت‌طلبي نيافتيم.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا